Ny forskning från Danmark visar att så lite som ett enskilt glas vin i veckan markant ökar risken för spontan abort. Undersökningen är grundligt utförd på hela 91 843 gravida danska kvinnor, vilket motsvarar nästan var tredje graviditet i Danmark under perioden 1996-2002.
Överraskande och oväntat resultat
Danska forskare kan som de första visa, att även mycket små mängder alkohol kan vara skadligt vid graviditet, framförallt under graviditetens 4 första månader. Om man t ex dricker två drinkar i veckan ökar risken för missfall med så mycket som 50%.
- Det är inte överraskande att alkohol är farligt, men det är överraskande att även så små mängder ökar risken så mycket säger Anne-Marie Nybo Andersen, professor i Social Epidemiologi vid Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Köpenhamns Universitet.
Undersökningen är publicerad i International Journal of Epidemiology.



Dagarna innan nyårsafton så var det inte bara Vinklubben som hade stort tryck på sin hemsida från konsumenter på jakt efter rätt skumpa till nyår. Systembolaget hade fredagen hela en kvarts miljon besökare. En normal dag ligger siffran på enbart cirka 50 000. Det var så mycket trafik att servrarna inte orkade med vilket gjorde hemsidan onåbar. Det hela ordnade dock upp sig efter en omstart av systemet hos hostingleverantören.